Opvoerpagina
Op deze pagina komen reacties van lezers en specialisten. We zullen niet slapen voordat een der onzen de 60 Km barrierre doorbroken heeft. Mocht dit zo zijn.... dan verleggen we de grens
Bestellen ontsteking
" Hoi Jan,
Ik heb de ontsteking gelijk geprobeerd en hij werkt goed.
Vooral berg af is het mooi om de toeren gewoon te
horen in plaats van dat gereutel!!
Ik kan nu mee fietsen, en de motor gaat mee in plaats van mij af te
remmen. "
"Hoi Jan,
Nou Carola, mijn vrouw is vanochtend door de geluidsbarriere gegaan hoor. Ze haalde de magische snelheid van 36km per uur, was wel de brug af naar beneden, maar dan toch. Echt geweldig die chip van je. We zullen het verder vertellen."

Groetjes Wiep.
Laat je niet foppen!!!!
Er zijn meer aanbieders op de markt. Bij Marktplaats zult u ze o.a. zien. Dit is de enige ontsteking die al 7 jaren op de markt is en zijn werk meer dan uitstekend doet. de ontsteking is nu meerdere keren ge "updated" en is nu geheel vervaardigd in SMD techniek.  De motor heeft maar 0,7 PK. Met alleen een andere ontsteking gaat het vermogen niet omhoog, maar komt het alleen maar vrij!
35 km p/u is dus een valse belofte!! 30 tot 32 Km/u is echt
het uiterste zonder mechanische veranderingen. Het kán echter wel.... Hieronder enkele tips over wat wij allemaal hebben gedaan.

Veel plezier. Jan
In de race om de snelste Spartamet is het duo Jan/Ger tot het uiterste gegaan en hebben een “bult” laten lassen op de zuiger. Dit om de compressiekamer te verkleinen en dus de compressie te verhogen. De Motor heeft al in een testopstelling gewerkt, maar moet in zijn geheel nog verbeterd worden. Zo moet er in de bult van de zuiger nog een kamer gemaakt worden voor de bougie. In onze testopstelling hebben we de bougie voorzien van extra opvul ringen. Ook voor de décompresseur zal wat ruimte op de zuigerkop gemaakt moeten worden.

Interessante bijkomstigheid: de motor is afkomstig van een waterschade Spartamet. In de motor had gedurende een zeer lange periode water gestaan. We moesten dus eerst de gehele motor reviseren. Zodra er technische specificaties bekend zijn dan zullen wij die op deze pagina publiceren. De ontsteking is getuned en de compressie is verhoogd. We hebben nog wel hulp nodig om een goede uitlaat te berekenen. Een ieder die hier verstand van heeft verzoeken wij een mail naar ons te sturen. Verder op deze pagina staat een programma over uitlaten, maar daar snappen wij niet zo veel van. Heren Techneuten, laat wat van u horen!! FORMULES willen we zien!…………wordt vervolgd.
Race om de snelste Sparta-met   (1)
Omdat we in dit weekeinde wat minder tijd tot onze beschikking hadden zijn we op vrijdagavond al begonnen met het wijzigen van de zuiger. De “bult”moest afgevlakt worden zodat de zuiger de bougie niet meer raakt.
Motor weer gemonteerd en de compressie gemeten.! Zie onderstaand kaartje. De grootste uitslag hadden we direct na monteren. Volgens ons kwam dit omdat we de zuigerveer met olie hebben gemonteerd en dus supercompressie! (7,5 bar.) In super hete toestand 5 bar. In koude toestand 5,5 tot 6 bar. Ook hebben we de testopstelling drastisch gewijzigd. “Swing rubbers” op het montageblok en de motor gedraagt zich nu als gemonteerd in de fiets.

Voor ieder die zich wil storten op het maken van de uitlaat volgens onderstaande specificatie, hebben we de ontbrekende cijfers voor de formule nagemeten aan de motor. ui

Toeren: 6100 r.p.m. (volgens ons bij 40 Km/u)
Uitlaatpoort opening 140º
Inlaatpoort opening 60º
Uitlaatpoort oppervlakte 119 mm²
Uitlaatgas temperatuur 450 ºC (weten we niet precies)

met dank aan Henry  voor het bijstaan bij het opmeten.

En nu de resultaten....
daar kunnen we kort over zijn...... geen! altans niet door ons gemeten.
vermoedelijk hebben we een oude dichtgekoekte uitlaat gemonteerd. Deze gaan we eerst eens vervangen............wordt vervolgd. Jan/Ger  
Race om de snelste Sparta-met   (2)
compressie van
3 verschillende
Spartamet
motoren
compressie van
de "bultrugzuiger"
getunde Spartamet
motor
Race om de snelste Sparta-met   (2,5)
16-01-2002 We zijn vanavond aan het sleutelen geweest, en hebben ontdekt dat wij in ons enthousiasme de zuiger iets te hoog hadden gemaakt waardoor hij de bovenkant van de cilinder raakte! Het was uiterst miniem, en we moesten met een loop kijken, maar... onbalans is onbalans. Wordt vervolgd.......
Race om de snelste Sparta-met   (3)
23-03-2002 Inmiddels is Het record van 40 Km/u gebroken.
Toch doen wij nog een poging om ons blokje sneller te maken. Na de avonturen met het oplassen van een bult op ons zuigertje, zijn we tot de conclusie gekomen dat de zuiger gaat vervormen. Géén goed idee dus.
Toen we de beschikking kregen over een draaibank, kon het volgende onderdeel gemaakt worden. Heel gewaagd, een "pet voor de zuiger"
En de resultaten zijn er dan ook naar. Hoewel er 16 bar druk op de compressiemeter staat, (dit was net na het monteren, de dikke olie zat nog in de zuiger) is de druk na gereden te hebben 12 bar !! Dat is 4,5 bar hoger als de standaard 7,5 bar. Het resultaat is nu dat er meer vermogen uit het blokje komt. Het "petje" is door middel van het gat van 10 mm in de zuiger geklonken. In de praktijk trekt de motor beter.
Met dank aan onze sponsor voor het leveren van de zuiger.
Wordt vervolgd.....
Race om de snelste Sparta-met   (4)
18-05-2002 Nieuwe ideeën bezorgen ons weer heel wat werk. Variabelenvoorontsteking is ons nieuwe uitgangspunt. Hiervoor moesten nieuwe ontwikkelingen gedaan worden..Allereerst moest er een ontsteking worden gemaakt die niet meer op de traditionele ontstekingsspoel werkt. Na deze gemaakt te hebben, moest er een mechaniek gemaakt worden waarmee de voorontsteking beïnvloed kon worden. Hiervoor is een stevig stukje mechanica in elkaar gesleuteld. Op de foto's is te zien wat we allemaal verbouwd hebben om ons doel te bereiken Meten, testen, afstellen. De resultaten zullen we nog niet bekend maken. Op een nog niet bepaalde dag zullen de snelste Sparta-metten tegen elkaar uitkomen.!!! Wie gaat Jan en Ger persoonlijk sponsoren? Komt er reclame op onze Sparta-met-speadway uitvoering? Wordt vervolgd.
Spoel er af en gradenverdeling aangebracht.
De Sparta-met op de pijnbank
Het verstellingsmechanisme is hier goed te zien. Hoe hoger de spoel des te meer voorontsteking.
links onder is de oppik klem te zien van de meet-stroboskoop.
Deze gehele meet-opstelling is gemaakt om te meten waartoe de standaard motor uiteindelijk in staat is. Wat zijn de beste ontstekings-tijdstippen.
Je zou het niet zeggen, maar deze motor loopt echt!! De spanning voor de ontsteking zorgt een accu welke voor het zadel, op de stang is aangebracht. De vonk komt totstand middels de boubine (op de plaats waar normaal het slot zit)
Alle onderdelen zijn nu nog uitwendig aangebracht. We starten de motor middels een boormachine.
Hier een modificatie van een carter voor het gebruik van twee in plaats van één membraam. Voor deze membramen is Keflar gebruikt.

1) Carterhuis met groot gat.

2) Spruitstuk gemaakt van
   Trespa. Hierop een membraamplaat
   gemaakt van epoxi en tenslotte de
   Membramen gemaakt van keflar

3) Het geheel gemonteerd aan het
   carterhuis
(1)
(2)
(3)
(1)
(2)
(3)
(4)
Modificatie van de krukas

De krukas word over het algemeen bij "high performance" motoren geheel opgevuld om de ruimte in het carter zo klein mogelijk te maken. Hiertoe dient ook wel het opvullen van de zuiger met kurk. Als de ruimte achter de zuiger kleiner is, kan deze het brandstofmengsel met een grotere druk ( dus meer vulling) via de spoelpoorten naar de bovenkant van de zuiger pompen.

1) Op het gewicht van de zuiger zijn de platte kanten opgelast en deze worden nu bewerkt
met een slijptol.

2) Op de draaibank word het geheel afgewerkt tot een mooi ronde schijf. De kruk-as dient
vast gezet te worden.

3) Een mooi resultaat. De lagers, zuiger en de koppeling kunnen aangebracht worden.
..........weer een paar kilometer erbij.
Expantie uitlaat

Dit is een uitlaat die normaal op een modelbouw wagen zit.
Hier is hij gemodificeerd voor een Sparta-met
Modificatie van de koppelingsplaten

Om met meer toeren weg te kunnen rijden moet de koppeling gemodificeerd worden. Als hij wat lichter gemaakt is, gaat hij wat later pakken (dus bij meer toeren)
Ik heb de koppelings gewichten wat uitgeboord.
Gebruiksaanwijzing Nederlands
Instruction manual English
Bestellen